Chicken Ungkep



uuuuuu..nama Chicken Ungkep..
hihihi..
'AYAM MASAK UNGKEP'
pernah makan?
masakan jawa kegemaran aku dan abang aku..
sampai wife dia pun sanggup nak belajar masak masakan ni gara2 abang aku suka sangat..
baiklah, cara masak dia simple je bagi aku memandangkan hari ni mood masak agak malas sedikit..

BAHAN-BAHAN:
Ayam (potong ikut suka korang)
seulas bawang besar
3 ulas bawang putih
2 sudu ketumbar
1 sudu jintan manis
2 pucuk serai
2 sudu kunyit
kayu manis (1 je cukup)
bunga lawang (aku letak 2 je)
garam secukup rasa
gula secukup rasa

CARA MASAK:
Aku dah cakap mood malas hari ni, jadi semua bahan tu aku campak dalam mesin pengisar (blender)..
haha..
Kisar bawang besar, bawang putih, ketumbar, jintan manis..dah hancur tu baru aku masukkan serai plak..blender serai sekali tapi janganlah sampai hancur ye..hehe..
Kemudian, panaskan minyak di atas kuali dan tumis bahan yang dikisar sehingga naik bau..
Masukkan kunyit, kayu manis dan bunga lawang..
Tumis lagi dan masukkan ayam yang dah dibersihkan..
Akhir sekali baru masukkan garam dan gula..
Biarkan seketika hingga ayam betul2 masak ye..
Dah siap boleh la hidang dan makan bersama nasi..

Emmm..sedapnyaa..aku menaip dengan rasa lapar ni..ok nak pergi makan.. :D
Selamat tengah hari dan assalamualaikum~





Tiada ulasan: