Resepi Terung Goreng Tepung

Assalamualaikum!
hari ni aku nak kongsi resepi ni..
memandangkan ada terung kat dalam peti ais dan aku pulak memang tak minat sayur terung..makanya aku teringat ada satu kedai tu jual terung goreng tepung..macam sedap je..jadi, aku cuba la buat kat rumah pulak..

Baiklah, apa yang kita perlukan?

BAHAN-BAHAN :
Terung panjang/bulat (Wajib ada! katanya terung goreng tepung kan..) 
Tepung gandum 3 sudu besar
Tepung jagung 3 sudu besar
Air suam (lebih kurang setengah gelas)
Garam secukup rasa (aku selalu letak dalam 1 setengah sudu kecil)
Kunyit (1 sudu kecil pun cukup)
Minyak masak
*Kuali dan sudip - ni sangat penting ye :D

CARA-CARA MENYEDIAKANNYA :
1. Adun (tepung gandum, tepung jagung, air suam, garam dan kunyit) secukup rasa.
2. Terung kalau yang panjang potong bulat-bulat dan nipis-nipis, kalau yang bulat sebiji tu, potong ikut suka korang, yang penting tak besar sangat dan nipis. (YANG PENTING, NIPIS!! BARU SODAP DAN RANGUP)
3. Celup terung tu dalam aduan tadi.
4. Goreng dalam minyak yang sedang panas.
5. Angkat dan siap dihidang!

P/s: Kalau nak lebih crispy, lepas potong2 terung tu, masukkan dalam peti ais sekejap sebelum goreng.. Cuba la ea.. :)


Tadaaaa!!

Ok, tetiba aku dah suka terung.. :D
Tapi kena buat jadi gini la,..sedap dan rangup!
Kalau masak yang tumis2 bagai semua tu buat tekak aku loya..errr..haha
ok la..

adioss~~












1 ulasan:

nafeesa berkata...

sedap nampaknya..