Resepi Aiskrim Cornetto

Assalamualaikum..
ada beberapa orang berminat nak buat aiskrim sendiri..jadi aku dengan rajinnya update la jugak ni walaupun sebenarnya kemalasan melanda diri..
Ceh, tajuk cornetto kan..tapi tak ada la sebijik macam aiskrim cornetto..huhu..sipi2 je kesamaannye..

Baiklah..
Bahan2 yang diperlukan:
  1. 1 Tin susu cair
  2. Susu pekat (Terpulang, kalau nak manis sampai kencing manis, letak la banyak2- Aku letak dalam 3 sudu je)
  3. 1 biji telur (Mula2 aku geli jugak, tapi bila dah rasa aiskrim tu sedap, buat2 x tahu jela ada telur dalam aiskrim tu..huhu..kang kalau x letak, aiskrim x jadi pekat dan likat)
  4. 1 sudu besar ovalette
  5. 1 sudu kecil esen vanila
  6. Perisa (Terpulang..ikut selera..aku guna durian yang dah dilenyekkan dan milo) - dah tu je ada..
Sumber gambar: Atuk Google


Seterusnya, langkah2 nya seperti berikut:

1)  Campurkan susu cair, susu pekat, ovalette, telur dan esen vanilla ke dalam alat pengadun (Stand Mixer) seperti di bawah..



2) Pukul sampai jadi pekat macam krim.. Ni ambik masa dalam 15 minit ke atas untuk hasil yang memberangsangkan..
3) Dah siap, bahagikan kepada 2 bahagian..Ni ikut perisa yang korang nak,,Oleh sebab aku guna dua perisa, jadi aku buat 2 bahagian je..

Ni perisa milo..Kacau hingga sebati..Kalau ada aksesori menarik, boleh hias..contohnya, coklat urai atau coklat cip dan sebagainya.. :D

Ni pulak perisa durian..sebaiknya durian yang dah dilenyekkan tu diadun lagi guna alat pengadun supaya lebih sebati dan rasanya 'yummy delicious' begitu..huhu

Ok dah siap..boleh simpan dalam bekas dan masukkan dalam peti sejuk..Tunggu la sehingga aiskrim tu jadi keras..jangan gelojoh sangat! :D
Macam gambar kat bawah ni tak berapa nak keras sangat sebab baru 1 jam dalam peti sejuk..tak sempat nak keras dah makan..tapi lepas simpan semula beberapa jam, hasilnya macam aiskrim beli kat kedai tu....


ni first trial buat.. :D




Bila dah lama2 buat, jadi seperti di bawah;
ni aiskrim Coklat Oreo

ni aiskrim yang aku combine..sebelah milo dan sebelah lagi aiskrim kacang

Okay...selamat mencuba..


Terima kasih.. 

p/s: set frozen peti ais korang ye..jangan terlampau sejuk sangat, kang jadi batu aiskrim ni..kui3..set kepada medium..


Sumber asal : Cik Epal













7 ulasan:

Cikgu Fikri berkata...

gitoh..gigih!!!!!! :)

Putri Cahaya / Putri NAJ berkata...

haruslahh.. :D

Putri Cahaya / Putri NAJ berkata...

haruslahh.. :D

Tanpa Nama berkata...

TERIMA KASIH NANTI MAK CIK CUBA.

Nurul Amira berkata...

ok makcik..sama2..selamat mencuba :)

aisyah badrisya berkata...

kalau xmasukkan ovellate tu jd x aiskrim tu

aisyah badrisya berkata...

kalau xmasukkan ovellate tu jd x aiskrim tu