Resepi Rahsia Kek Coklat Mudah dan Jimat Bajet

Hai semua..semalam buat kek coklat moist..
Dari haritu nak buat masa hari jadi..tapi tak sempat nak buat..
Kali terakhir aku buat masa bawak pergi IPG..tak tahula pe rasa kek tu..sorry la kawan2 kalau tak sedap..
Aku buat kek tu masa aku tengah demam..gara2 teringat kat Wani yang nak kuih apam polka dot, tapi tak dapat nak buat apam tu sebab tak cukup bahan, tu yang buat kek yang tak berapa nak cantik tu..hoho..aku kelam kabut buat kek tu..kejap sambung kerja, kejap rehat..demam panas jugak masa tu..tapi nekad nak siapkan kek..
Korang kena try resepi ni sebab bahan2nnya simple je..malah menjimatkan bajet sebab bahan2 ni sentiasa ada kat rumah..
Okay la..Now, I will tell you my secret recipe..haha..macam ala2 chef pulak..(kalau aku masuk Masterchef Malaysia confirm kalah)

Kek Coklat Moist Mudah dan Jimat Bajet


Bahan:

  1. 2 biji telur
  2. 1/2 sudu serbuk penaik
  3. 1 sudu serbuk soda bikarbonat 
  4. 1 cawan gula aising (kalau tak ada, blender je gula kasar tu haa..hehe)
  5. 1/2 cawan koko Van Houten
  6. 1/2 cawan milo
  7. 1 cawan susu pekat
  8. 1 cawan air sejuk (fresh dari peti ais)
  9. 2 cawan tepung
  10. 1 cawan minyak

Langkah2:

  1. Kacau bahan 1,2,3 sehingga kembang..(agak2 sendiri ye)
  2. Masukkan bahan 4, kemudian bahan 5, 6, 7, 8, 9 dan 10.
  3. Mudah je kan..masukkan satu2..
  4. Pastu bakar dalam oven selama 1 jam dengan suhu 160'
  5. Sepatutnya 1 jam je, tapi kadang2 aku masak sampai 1 jam setengah..Oven ni kadang2 dah tak berapa betul sangat..Oven murah jeee..=="
  6. Tunggu sejuk baru letak topping..
Topping ni pun jimat dan simple..Guna kaedah double-boil..
Bahan:
  1. 1 sudu buttercup
  2. 1 cawan milo
  3. 1 cawan susu pekat
Langkah2:
  • Cairkan buttercup menggunakan kaedah double-boil
  • Masukkan susu pekat dan milo
  • Kacau sehingga sebati
Mudah je kan resepi ni..Pastu resepi yang aku bagi ni cuma guna sukatan cawan, aku tak berapa suka guna kaedah timbang-menimbang ni..hehe..ok..Selamat mencuba..

Ni gambar kek yang dah siap..tapi masa ni topping belum buat lagi..Kek ni masih panas2 dah ada yang nak makan..tak menyabar kan..
Pastu masa buat topping tu lupa pulak nak amik gambar..aisehh..


Photobucket
budak kecik ni la..merengek2 nak makan..malu la tu bila gambarnya diambil..hehe

Photobucket












Tiada ulasan: